הקמת רשת בלוגים פרטית (PBN) ולמה אתם זקוקים לאחסון איכותי כדי שהיא תצליח

רשת PBN מסייעת למקדמי אתרים לקבל דירוג גבוה על ביטויים באתרים אותם הם מקדמים. בעזרת הרשת יוצרים מעין סביבת עבודה למקדמים עם כמות גדולה של אתרי תמיכה שמטרתם להשפיע על הדירוג בגוגל. בנוסף, בעזרת רשת בלוגים כזו ניתן למכור קישורים יוצאים למקדמי אתרים נוספים ובעצם לייצר אפיק הכנסה נוסף. לפני שנצלול לעומק של PBN, חשוב שתבינו מה זה PBN ומה הקשר לקידום ואחסון אתרים?

מהי PBN ואיך היא קשורה לקידום אתרים?

PBN זו רשת בלוגים פרטית (Private Blog Network). זו רשת גדולה של אתרים שנמצאים בשליטה של אדם אחד או חברת קידום אתרים (האות B אומנם מתייחסת לבלוגים, אבל אלו לא בהכרח בלוגים קלאסיים). לעיתים תוכלו לשמוע גם מושגים כמו "רשת אתרי תמיכה" או "רשת אתרי לווין". הכוונה בדרך כלל היא לאותו הדבר. באמצעות הרשת ובהנחה שיש הפרדה מספיק טובה בין האתרים, היא יכולה לשמש לחיזוק של אתרי המפתח של המקדם או הלקוחות שלו באמצעות קישורים – שחשובים מאד בתהליך SEO.

בניגוד לקישורים שיש לקבל מאתרי צד שלישי ולמעשה לסחור בהם עם מקדמים אחרים דרך החלפת קישורים או רכישת קישורים בכסף, עם PBN כל הקישורים הללו נוצרים על ידכם ולכן חוסכם לכם זמן מתיש של משא ומתן וגם תשלום על רכישת קישורים (לטווח הארוך). מצד שני, אם יש לכם רשת PBN טובה, אתם יכולים למכור בעצמכם קישורים לאחרים, או להציב מודעות שונות באתרים הללו ולהרוויח כסף מהתנועה שמגיעה אליהם. כמובן שהקמת ה-PBN עצמה היא עניין שדורש השקעת זמן ותקציב פנוי (לגורמי פיתוח חיצונים ואחסון), אך אם לוקחים בחשבון שהשליטה ברשת ה-PBN היא מוחלטת, ההשקעה הכספית הזו מאוד משתלמת לטווח הארוך.

PBN

עקרונות מנחים להקמת PBN

כאמור, המטרה הראשית של PBN היא לשמש לצורך הוצאת קישורים לאתרים חשובים שרוצים לקדם, אך קידום אתרים הוא לא רק קישורים, אלא הרבה יותר מזה. מעבר לכך, גוגל מטרגטים רשתות PBN ולכן יש לנקוט לא מעט אמצעי זהירות. בניגוד למה שאולי אמרו לכם אחרי עדכון פינגווין ועדכונים ספציפיים שנוגעים ל-PBN (או "חוות תוכן" כפי שגוגל לעיתים מתייחסת אליהן), רשתות PBN בהחלט יכולות להמשיך ולעבוד לא רע.

תתחילו בקטן

ברוב שירותי האחסון אפשר להקים אתר וורדפרס תוך מספר שניות ולכן בתיאוריה אין שום דבר שמונע מכם להקים 100 אתרים תוך שבוע. אבל אם באתרים האלו יש את טקסט ברירת המחדל של וורדפרס משוכפל 100 פעמים, לא עשינו בעצם כלום. לכן רצוי להתחיל עם מספר אתרים קטנים ולהשקיע בתוכן שלהם. בדרך כלל תצטרכו לחפש כותבי תוכן שיודעים לכתוב ברמה נורמלית וזה לא תמיד יהיה כל כך זול (שלא לדבר על כתיבה בשפות שהן לא עברית).

התמקדו במאמרים או תכנים של 400 מילים ומעלה. עמודים עם פחות טקסט עשויים להיות בעייתיים, על אחת כמה וכמה אם אתם רוצים גם לקבל תנועה לאתר. אחרי שצברתם ניסיון עם מספר חד ספרתי של אתרים, תוכלו להמשיך ולפתוח אתרים נוספים. בשלב זה גם תכירו טוב יותר מקורות לתבניות או תוספים טובים (מן הסתם לא תרצו שכל האתרים ייראו זהים).

בחרו נישות שונות

גם אם אתם עדיין לא יודעים מה יהיו האתרים הסופיים אותם תרצו לקדם, חשוב מאוד לגוון את אתרי ה-PBN מבחינה נושאית על פי תחומים פופולאריים. לדוגמה:

  • חופשות בארץ
  • בריאות
  • פיננסים
  • טכנולוגיה
  • בעלי מקצועות חופשיים (עורכי דין, רואי חשבון וכו')
  • אופנה


מן הסתם רוב האתרים האלו יהיו אתרי מידע ולא כאלו שמייצגים עסקים אמיתיים. לדוגמה, אתר שמספק מידע רפואי לא באמת יהיה קשור למרפאה מסוימת, למרות שעדיין תוכלו להציב טופס ולקלוט דרכו לידים אותו תעבירו לבעלי עסקים אמיתיים.

הסתמכו גם על דומיינים קיימים בשביל קישורים ראשוניים

PBN אמורה לשמש מקור לקישורים, אבל כיצד בדיוק תוכלו לחזק את הסדרה הראשונה של האתרים שתבנו עם קישורים מחוץ לרשת? אחת הדרכים לעשות זאת היא לחפש דומיינים שכבר יש אליהם קישורים מאתרים אחרים. יש בישראל כמה אתרים עם רשימות דומיינים למכירה או כאלו שעובדים לפוג (לדוגמה, המערכת Skyrocket). עוד מקורות טובים הם קבוצות בפייסבוק או ב-Whatsapp של מקדמים ובוני אתרים.

מומלץ ליצור עמודים בעלי שמות זהים לאלו שהקישורים כבר מצביעים עליהם ולא לבצע הפניות מכיוון שההפניות האלו בסופו של דבר מורידות את הכוח של הקישור. האתרים מהם יוצאים הקישורים גם יעזרו לכם ליצור את התכנים המתאימים. את האיכות של הקישורים ניתן להעריך דרך שירותים כמו Ahrefs, אבל חשוב לא להסתמך על הציון המספרי שהם או שירותים דומים נותנים (לדוגמה, Domain Authority).

קריטריונים שכן כדאי להסתמך עליהם:

  • כמה קישורים יש לדומיין מאתרים ודומיינים ייחודים.
  • איך מחולקים האנקורים (טקסט הקישור) והאם הם ממוקדים יותר מדי במילות מפתח.
  • על כמה מילים הדומיין היה מקודם במקומות ריאליים (לא תמיד אפשר לדעת זאת, תלוי כמה זמן הוא לא היה בשימוש).
  • איך נראה האתר בעבר (אפשר להקליד את הדומיין ב-Wayback Machine).

אל תתנו לגוגל יותר מדי רמזים

ברגע שיתחילו להצטבר לכם ברשת כמה עשרות אתרים, רצוי לחלק אותה למעגלים שונים כך שאתר במעגל מסוים לא יקשר לאתר באותו המעגל או יקשר אליו רק מעמוד ספציפי. הדבר חשוב על מנת להפחית את הסיכון שגוגל ייראה כמות מוגזמת של קישורים לאתרי המטרה. בכל אופן, זכרו שתמיד ישנם סיכונים ואף אחד לא מבטיח לכם שהרשת עצמה לא תיפול יום אחד, למרות שלא סביר שגוגל תעניש את כל האתרים ברשת בצורה ידנית (ענישה שיותר קשה לצאת ממנה) בוקר בהיר אחד.

חשיבות האחסון לרשת PBN טובה

אחד הנושאים הקריטיים לרשתות PBN הוא נושא האחסון – אחת הדרכים בהם גוגל מזהה קשר בין אתרים הוא דרך כתובת ה-IP ומי שהדומיין משויך אליו. חברות אחסון קלאסיות יכולות לספק לכם אתרים עם כתובות IP רחוקות אחת מהשנייה (עם C-Class שונה) על גבי השרתים שלהן, אבל בדרך כלל המספרים האלו מוגבלים, מה שידרוש מכם לפתוח כמה חבילות אחסון בחברות שונות או לשלם על חבילות מאוד יקרות (לפחות בארץ).

פתרון אחד שצובר תאוצה לאחרונה הוא שימוש באחסון בענן. אחסון בענן מאפשר לכם ליצור מספר גדול של אתרים בקלות יחסית ולהקצות לכל אתר משאבים משלו. מעבר לכך, יש חברות שדרכן אפשר לנהל מספר גדול של אתרים בשירותי ענן שונים. תכונה זו מייתרת את הצורך להסתמך על המון חברות אחסון שונות ולהתנהל מול כל אחת בנפרד. לעיתים ניתן גם לפתוח כמה שרתים וירטואליים עם כתובות IP שונות באמצעות בחירת מרכזי ענן במקומות שונים בעולם, מה שגורם להפרדה אפילו גדולה יותר בין האתרים. בנוגע לפרטי מחזיק הדומיין: באופן פרקטי אף אחד לא באמת בודק את הפרטים של מי שמחזיק בדומיין ואפשר להחזיק את כולם באותו החשבון אצל רשם אחד או כמה רשמים (למרות שעדיף שהפרטים כן יהיו אמיתיים למקרה שתרצו לסחור בהם.) לכן אפשר לרשום אותם על שם שותפים או אנשים שאתם נמצאים איתם בקשרי עבודה יום יומיים.

על הכותב

דניאל זריהן, עוסק בקידום אתרים מאז שנת 2009, כותב בלוג בתחום ה-SEO ושיווק באינטרנט, נשוי+2, גר ברחובות.

דניאל זריהן

מדריכים נוספים