האם אלמנטור מומלץ לבניית אתרים בוורדפרס?

אין לכם מושג באיזה מהירות העולם של בניית אתרים מתפתח, מהנקודה שפעם בשביל לבנות אתר היינו צריכים ללמוד קוד HTML ו-CSS אל נקודה שבה אפשר להעלות אתר ללא ידע בכלל בתוך שעות ספורות.בדרך הגיעו הטלפונים הניידים ששינו לגמרי את הצורה שבה אנחנו צורכים תוכן וגולשים באתרים ואחד הכלים החשובים שעזרו לשינוי הצורה שבה אנחנו בונים אתרים (בנוסף למערכת הנפלאה של וורדפרס) זה אלמנטור, תוסף כחול לבן שפותח על ידי מפתחים ישראליים.

במאמר של היום אנחנו הולכים לדבר קצת על התוסף של אלמנטור, נדבר על האם כדאי לבנות אתר באמצעות אלמנטור, נדבר על היתרונות של אלמנטור ונדבר גם על משהו שפחות מדברים על וחשוב לא פחות וזה החסרונות של אלמנטור.

מה זה אלמנטור (Elementor)

אלמנטור הוא תוסף לוורדפרס שמאפשר לבנות עמודים ואולי היום גם את כל האתר באופן פשוט וקל. מדובר על חברה ישראלית שבעבר נקראה Pojo והייתה מפתחת תבניות מוכנות לוורדפרס ואחד הכלים שהם התחילו לפתח במסגרת התבניות היה תוסף המאפשר עריכה של אזורים באתר. התוסף הזה התפתח והפך לאחד התוספים המובילים לבניית אתרים בוורדפרס והיום יש לו יותר מ-5 מיליון התקנות פעילות. לתוסף יש גרסה חינמית וגרסת PRO בתשלום המתחיל מ-$50 דולר לרישיון של אתר אחד ויכול להגיע לעד $999 לרישיון של  עד 1,000 אתרים.

אלמנטור

מה הופך את אלמנטור לתוסף כל כך פופולרי?

אחת הסיבות המרכזיות להצלחה המהירה של אלמנטור היא בראש ובראשונה הגרסה החינמית שבהרבה מקרים תספיק לכם בשביל לייצר אתרים פשוטים בוורדפרס. הגרסה החינמית מאפשרת את רוב הפונקציות הבסיסיות שאתם צריכים ותצטרכו בשביל ליצור אתר בוורדפרס וזה קל מאוד ליצור ולערוך אתר גם ללא הגרסה בתשלום כאשר אתם עובדים עם תבניות המכילות עיצובים מוכנים.

סיבה נוספת לכך שהתוסף הזה כל כך מצליח היא הקלות עבודה איתו. אתם יכולים להוסיף אלמנטים לעמוד על ידי גרירה שלהם מסרגל הכלים הצדדי ועקומת הלמידה מאוד מהירה. מרבית האנשים יכולים להתחיל ליצור עמודים ולערוך אותם גם ללא הצורך בצפייה במדריכים וזה הופך את התוסף הזה לכל כך מוצלח וקל לשימוש. בעזרת התוסף אפשר לדלג על השלב של לימוד בניית אתרים ופשוט להתחיל לערוך, ליצור וללמוד תוך כדי תנועה.

עוד סיבה שגורמת לרבים מהאנשים להשתמש בתוסף היא שעריכת התוכן בעמוד כל כך פשוטה וקלה וניתן לערוך את העמוד בצורה ויזואלית כך שאנחנו רואים בזמן העריכה איך העמוד יראה בפועל עבור הגולש (וזאת בשונה מעמוד העריכה הרגיל של וורדפרס). סביר להניח שסיבה נוספת לכך שאלמנטור כל כך מצליחים זה בגלל שהם כל הזמן מוסיפים ומחדשים את התוסף עם אפשרויות נוספות וכך הם גם הפכו להיות מובילים בתחום (זה גם קצת חיסרון כפי שתגלו בהמשך המאמר).

אלמנטור פופולריות

כמה מילים על אלמנטור PRO

בפסקה הקודמת דיברנו על היתרונות של אלמנטור והתייחסנו בעיקר לגרסה החינמית של אלמנטור. מה שמעניין בגרסת PRO של אלמנטור היא שכמות הפיצ'רים שהתוסף הזה מציע היא כמעט אין סופית. באמצעות התוסף בגרסת הפרו תוכלו להוסיף לעמוד טפסי יצירת קשר, סליידרים (תמונות מתחלפות), אנימציות, ביקורות מלקוחות, פופאפים, סרטוני וידאו ועוד עשרות אפשרויות אחרות. בעבר בשביל כל האפשרויות האלו הייתם צריכים להתקין לא מעט תוספים והיום אפשר לעשות את הכל עם תוסף אחד בודד.

בנוסף אלמנטור השיקו את הכלי של בונה התבנית שמאפשר לכם לבנות אתרים שלמים אפילו ללא תבנית עם עיצוב מוכן. באמצעות בונה התבנית תוכלו להגדיר את החלק העליון של האתר, את החלק התחתון, עמוד בלוג, עמוד רגיל, עמודי מוצרים, עמודי קטגוריה ועוד הרבה מאוד דברים ללא הצורך להשתמש בתבנית עם עיצוב מוכן. ואם כל זה לא מספיק יש לכם גם הרבה מאוד טמפלטים מוכנים שאתם יכולים לטעון מהספרייה של אלמנטור בלחיצת כפתור. אם אתם רוצים להוסיף טופס מעוצב, עמודים שלמים או אפילו אתרים שלמים תוכלו לעשות זאת בקלות מהספרייה של אלמנטור ופשוט לשנות את התוכן אל התוכן הרצוי שלכם.

אין ספק שהשילוב של אלמנטור בתשלום ואלמנטור החינמי יהפכו את החיים שלכם להרבה יותר פשוטים וקלים בעת ביצוע פרויקטים של בניית אתרים.

אלמנטור-פרו

בואו ונדבר גם קצת על חסרונות של אלמנטור

נושא המחיר – החיסרון הראשון של אלמנטור הוא כנראה נושא המחיר. כל הרעיון המרכזי בוורדפרס הוא שמדובר על מערכת קוד פתוח שאפשר לעשות בה שימוש לבניית אתרים. אלמנטור לעומת זאת הוא כלי בתשלום ורק לאחרונה הם שינו את מודל המחיר שלהם באופן משמעותי. בעבר רישיון ל-1,000 אתרים עלה $200  והיום רישיון ל-1,000 אתרים עולה $999 זה קפיצה של פי 5 מהמחיר הקודם. ומה יקרה אם הם יחליטו להעלות את המחיר פעם נוספת?

הנה עוד נקודה למחשבה שאולי כדי שתפחיד אתכם. נכון להיות יש לאלמנטור גרסה חינמית, אבל מה יקרה אם הם יחליטו לבטל אותה או להגביל אותה בצורה כזאת שכבר לא נוכל לבנות את האתר בחינם עם הגרסה החינמית? זה כבר קרה כמה פעמים עם תוספים של למעלה ממיליון הורדות וזה יכול לקרות גם כאן. דרך אגב רבים לא יודעים זאת אבל בתור בוני אתרים אסור לנו להפעיל את הרישיון שלנו על אתר של לקוח שלא מאחסן את האתר על אחסון שלנו וזה אומר שבשביל להשאיר את הרישיון באתר פעיל אנחנו גם חייבים לאחסן את האתר באחסון שלנו (למרות שאפשר להעביר את האתר ללקוח גם ללא רישיון וזה מותר מבחינת הרישיון).

הסתמכות מוחלטת על התוסף – אלמנטור חכמים, מאוד חכמים. אחת המטרות שלהם היא שנסתמך ב-100% על התוסף בעת בניית האתר. רבים מבוני האתרים משתמשים בתבנית של אלמנטור ביחד עם בונה התבנית של אלמנטור וגם כל העמודים באתר בנויים באמצעות אלמנטור. המצב הזה הופך אותנו ללקוחות שבויים וככל שאתם מסתמכים יותר על התוסף הזה בעת בניית האתר כך תהיו חייבים לחדש את המנוי ולשלם כל מחיר שהם יבקשו במידה והם יחליטו על העלאת מחירים נוספת. ההמלצה כאן היא להסתמך על אלמנטור כמה שפחות וכל עוד אפשר לבנות את העמוד ללא אלמנטור (כמו למשל פוסטים של הבלוג) ככה יהיה עדיף.

באגים, באגים ובאגים – אלמנטור מתפתחים באופן מאוד מהיר, גם בגודל החברה וגם באפשרויות שיש לתוסף להציע. להתפתחות המהירה הזאת יש מחיר והמחיר הזה הוא באגים. בכל עדכון של אלמנטור אתם צריכים להתפלל שלא ישבר לכם האתר ושלא יהיה משהו שיפסיק לעבוד וזה גורם למצב שבו צריך להיות מאוד מאוד זהירים בביצוע עדכונים וחובה לבטל עדכונים אוטומטיים לתוסף הזה.

מהירות טעינה – יש סיכוי לא קטן שאלמנטור הוא אחד התוספים הכי כבדים שיש בספריית התוספים של וורדפרס ויש למעלה מ-50,000 תוספים. כאשר מתקינים את אלמנטור החינמי ביחד עם התוסף יש הרבה מאוד קבצים וספריות שנטענות על מנת לאפשר לרוב הפונקציות והאלמנטים לעבוד כמו שצריך. מרבית האנשים לא משתמשים בחלק גדול מהתוספים והם נטענים בכל מקרה מה שמאט את הטעינה של האתר.

אם התקנתם את אלמנטור PRO הטעינה של כמות הקבצים מוכפלת ויכול להיות שהתוסף טוען איתו באתר בודד למעלה מ-20 קבצי CSS וקבצי גאווה סקריפט שמאטים את האתר באופן משמעותי. בנוסף לזה כמות הקוד המיותרת שאלמנטור מייצאים לעמוד יכולה להיות פי 5 או 6 מכמות הקוד שצריך בפועל וגם זה משפיע לרעה על מהירות הטעינה.

לסיכום האם להשתמש באלמנטור?

אתם תמצאו ברחבי הרשת לעיתים אנשים שלא ממליצים על אלמנטור ואולי גם לא על וורדפרס, אבל למרות כל החסרונות נכון להיום אם מסתכלים על קלות השימוש והזמן שהתוסף הזה חוסך לנו לא צריך לחשוב פעמיים. עד שיופיע תוסף אחר וטוב יותר זה נראה כאילו אלמנטור הוא השחקן הכי גזעי בשכונה ואין שום סיבה מספיק טובה (כרגע) למה לא לשחק איתו.

על הכותב

יוחאי ירמיהו,עוסק בתחום של פיתוח אתרים ועיצוב גרפי כבר למעלה מ-15 שנה והבעלים של YYDevelopment. נינג'ה מומחה לוורדפרס, מפתח תוספים ותבניות בהתאמה אישית ומרצה בקורס וורדפרס Expert קורס בניית אתרים המקיף ביותר בישראל ללימוד בניית אתרים בוורדפרס.

יוחאי ירמיהו

מדריכים נוספים