4 תוספים לגיבוי אתרי וורדפרס שאתם חייבים להכיר

גיבוי לאתר זו פעולה מאוד הכרחית לכל בעלי האתרים שלא רוצים לקחת סיכון על תוכן האתר שלהם ועל המידע הקיים. במצב של תקלה באתר או נפילה שלו, אם קיים גיבוי לאתר יהיה ניתן לשחזר אותו ולהחזיר את האתר לפעילות תקינה. לצד גיבויים שמתבצעים מחוץ לאתר, ניתן לבצע גם גיבוי בתוך האתר על ידי תוספי גיבוי לוורדפרס. לפני שתכירו את תוספי הגיבוי המומלצים ביותר חשוב שתבינו מה זה בעצם גיבוי אתר ולמה צריכים את זה.

מהו גיבוי אתר ומדוע זה חובה לכל בעל אתר?

גיבוי אתר הוא עותק של כל הקבצים החשובים שנשמרים במקום חיצוני מחוץ לאתר. בגיבוי אתר וורדפרס מגבים לא רק את הקבצים אתה גם את הדאטה בייס. גיבוי הוא הערובה העיקרית לכך שניתן לשחזר את האתר שלך לחלוטין לאחר שהוא נפגע או קרס. גיבוי לאתר הוא הכרחי ותוספי גיבוי אתרים מאפשרים לכם לשחזר אתרים ללא ידע טכני או מאמץ. גיבוי אתר נותן לכם את השקט לעבוד כשהאתר שלכם בטוח. ישנן סיבות רבות לגבות את האתר שלכם: השרת שלכם יכול לקרוס והגיבויים המקומיים ששמורים שם יהרסו, ביצעתם עדכונים שהזיקו לאתר, פרצו לכם לאתר, פרצו לחברת האחסון ועוד סיבות נוספות.

על איזה מאפיינים חשוב להסתכל לפני שבוחרים תוסף גיבוי אתרים?

כבר אמרנו כמה הכרחי עבור האתר שלנו לגבות אותו בעזרת תוסף וורדפרס לגיבוי אתרים. האתר שלנו בחשיבות עליונה וכל מטרת הגיבוי היא לשמור עותק שלו תקין במקרה של תקלה. כדי לא לייצר בעיות תוך כדי חיפוש אחר פתרונות גיבוי חשוב שנכיר את הצרכים של האתר שלנו ונדע להתאים את התוסף שהכי מתאים לנו. יש מספר מאפיינים שחשוב לוודא שקיימים בתוסף שבחרנו.

אמינות הגיבוי – הדבר שבעיניי הכי חשוב לשים עליו דגש בבחירה של תוסף גיבוי הוא אמינות התוסף ואמינות הגיבוי שהוא מספק. אתרי וורדפרס מורכבים מכמה סוגי קבצים שונים ופספוס של אחד מהם בתהליך הגיבוי יכול לגרום לפעילות לא תקינה של האתר. אמנם גיבויים חלקיים מאוד שימושיים עבורנו אבל כן נרצה לפחות עותק אחד של האתר בשלמותו. דרך מעולה לוודא את אמינות הגיבוי של שהתוסף מספק היא לקרוא סקירה של התוסף במאגר של וורדפרס ואת הביקורות של המשתמשים.

אחסון מחוץ לאתר – אם השרת שלכם נפרץ או חווה תקלות, האתר שלכם והגיבויים שלכם יאבדו, מה שהופך את הגיבוי הפנימי לחסר תועלת. בנוסף, אם האתר שלכם גדול, הגיבויים שלכם יכולים להגיע למשקל של 3-5 GB. אם אתם מתזמנים גיבוי ברמה היומית זה עלול לתפוס הרבה מקום מהשרת או על הדיסק הקשיח במחשב. לכן נבחר בתוספי גיבוי שמציעים אינטגרציה לשירותי ענן על מנת לאחסן את הגיבויים בנפרד.

פאנל ניהול חיצוני בנוסף לניהול בתוך הוורדפרס – גיבוי לאתר הוא "תעודת הביטוח" שלכם למקרה ויש כשלים במערכת. אם פאנל הניהול של תוסף הגיבוי נמצא רק בתוך המערכת של וורדפרס אתם עלולים לאבד את הגישה לניהול אתר הוורדפרס וגם לניהול של תוסף הגיבוי, ככה שהתוסף נהיה בלתי נגיש. הקפידו להתקין תוסף גיבוי עם מערכת ניהול חיצונית בנוסף למערכת הניהול בתוך הוורדפרס.

שחזור אתר מהיר – בדיוק כמו ביצוע גיבוי בצורה ידנית גם שחזור אתר בצורה ידנית עלול להיות תהליך ארוך ומייגע ולעיתים עדיף לשכור איש מקצוע שיעשה זאת עבורכם. סיבה מעולה עבורכם לחפש תוספי גיבוי שמציעים אפשרות של שחזור האתר בקליק.

תדירות הגיבוי ותזמון גיבויים – תדירות הגיבוי משתנה בין אתר לאתר. לצד אתרים סטנדרטיים שצריכים גיבוי יומי ישנם גם אתרי איקומרס מורכבים שחייבים גיבוי בזמן אמת. בררו את הצרכים של האתר שלכם וחפשו תוסף גיבוי שמתאים לאופי האתר.  אפשרות לתזמון של גיבויים זה צורך עיקרי בתוסף גיבוי לאתר שלכם. לא מומלץ להסתמך על גיבוי בצורה ידנית ועדיף לתזמן גיבויים אוטומטיים.

שירות לקוחות ותמיכה טכנית – תמיכה טכנית זו דרישת חובה לכל תוסף שאתם משתמשים בו. במקרה שמשהו ישתבש במהלך השימוש חשוב שיהיה מענה איכותי ויכולת של הצוות הטכני להדריך אתכם. שירות לקוחות טוב עושה את ההבדל בין תוסף בינוני לתוסף איכותי. הקפידו לבצע בדיקה לפני התקנת התוסף וקראו ביקורות של לקוחות.

4 תוספי גיבוי לאתרי וורדפרס המומלצים ביותר

כשמדובר בבחירת תוסף הגיבוי המתאים ביותר לאתרי וורדפרס ישנם 3 פרמטרים מרכזיים שאני בוחן: אמינות הגיבוי, אפשרות אחסון מחוץ לאתר ויכולות השחזור. הכנתי רשימה של ארבעה תוספי גיבוי איכותיים עם החסרונות והיתרונות של כל תוסף וההמלצה האישית שלי באיזה תוסף להשתמש.

1. BlogVault

blogvault site

BlogVault הוא אחד מתוספי הגיבוי האמינים ביותר שקיימים כיום. לצד שירות לקוחות מאוד איכותי הוא מאפשר לנו לבצע גיבויים אוטומטיים של האתר בזמן אמת, שחזור אתר מהיר וגיבוי עד 90 יום. התוסף של BlogVault מאוד מהיר. אחת מהתכונות שהופכות את BlogVault לתוסף איכותי הוא האפשרות של אחסון גיבויים מחוץ לאתר לתקופה של 90 יום ועבור אתרי ווקומרס ניתן אפילו להאריך את זמן האחסון לשנה. זה מאוד חשוב שהגיבויים יתאחסנו בשרת נפרד, כך שאם התקלה היא בשרת של האתר, גיבוי שמאוחסן בצורה חיצונית לא נפגע מכך. 

בנוסף, גיבויים של תקופת זמן ארוכה כמו שנה תופסים כמות משמעותית של מקום ואם תבצעו אחסון Offsite לשירות ענן זה יגרור עלויות נוספות, התוסף BlogVault מאחסן עבורכם את הגיבויים בצורה חיצונית ללא עלויות נוספות. גם כאשר אתם מבצעים גיבויים באופן שוטף זה עלול להשפיע על ביצועי האתר וב-BlogVault תהנו מגיבוי מצטבר לאחר הגיבוי הראשון ולכן לא תהיה השפעה על הביצועים. ניתן לנסות את BlogVault בחינם ל-7 ימי ניסיון אך אין לו גרסה חינמית, המחיר השנתי מתחיל ב-89 דולר לשנה.

גיבוי אתר

2. UpdraftPlus

UpdraftPlus מציע את כל התכונות הבסיסיות של תוסף גיבוי: גיבויים מתזומנים בצורה אוטומטית, גיבויים מלאים, העברת אתר קלילה, אחסון חיצוני לענן, פאנל ניהול חיצוני בנוסף לפאנל ניהול בוורדפרס ועוד. ניתן לקשר את החשבון UpdraftPlus שלכם לשירותי ענן חיצוניים כמו: Amazon S3, Dropbox ו-Google Drive.  בתהליך הגיבוי עם התוסף ניתן לבצע פיצול של גיבוי האתר ל-5 חלקים: מסד נתונים, תוספים, ערכות נושא, העלאות וקבצים אחרים. זה מאפשר לכם לבחור אילו חלקים באתר תרצו לגבות ובאיזה תזמון תרצו לעשות את זה. לתוסף UpdraftPlus יש גרסה חינמית מצומצמת אך רכישה של גרסת פרימיום מעניקה לכם תמיכה לשנה ואפשרויות גיבוי בענן חיצוני, המחיר מתחיל ב-70 דולר לשנה.

גיבוי אתרים

3. JetBackup

JetBackup הוא תוסף גיבוי מאוד פופולרי לאתרי וורדפרס ולפני שהוא נרכש על ידי חברת Jet Apps ושמו שונה הוא היה נקרא Backup Guard. לתוסף יש פאנל ניהול מעוצב עם חווית משתמש מאוד נוחה ובניגוד לתוספי גיבוי אחרים שמעט מסובכים, השימוש ב-JetBackup מאוד פשוט. תהליך ביצוע הגיבוי בתוסף הוא קל למדי אך הזמן שלוקח לו לבצע את הגיבוי מעט ארוך, גם באתרים קטנים. את הגיבויים בתוסף JetBackup ניתן לתזמן בתדירות מינימלית של שעה, אך בשימוש בגרסה החינמית של התוסף אין אפשרות לבצע גיבוי אתר אוטומטי. 

לתוסף יש גרסה ניסיון חינמית לעשרה ימים, בה תוכלו להנות מגיבויים בהתאמה אישית, שחזור אתר בקליק וביצוע גיבויים בצורה מתוזמנת, אך לא תוכלו לבצע גיבוי לענן בגרסה זו. גרסת הפרימיום מאפשרת גיבויים אוטומטיים לאתר, היא זולה והמחיר מתחיל ב-19.95 דולר לשנה.

JetBackup

4. Duplicator

Duplicator הוא תוסף גיבוי אתרים פופולרי. התוסף מעט מורכב ביחס לתוספי גיבוי אחרים. הוא מציע גיבויים חלקיים ומלאים מתוזמנים לפי שעה וגם פאנל ניהול חיצוני בנוסף לפאנל הניהול שנמצא על גבי וורדפרס. אחד החסרונות המרכזיים שלו הוא שאין אפשרות לבצע שחזור אתר בצורה אוטומטית אלא רק בצורה ידנית. Duplicator מציע אפשרות של אינטגרציה לשירות ענן חיצוני על מנת לאחסן את הגיבויים שלנו בצורה בטוחה ומרוחקת מהשרת של האתר. לתוסף אין גרסה חינמית או גרסת ניסיון. עלות התוסף Duplicator מתחילה ב-69 דולר לשנה.

 

גיבוי אתר

סיכום והמלצות

בחירה של תוסף גיבוי משתנה בין משתמש למשתמש וזה תלוי בצרכים שלכם ובתקציב שאתם רוצים להשקיע על התוסף. יש מאות תוספי גיבוי לוורדפרס בשוק ובחרתי להתמקד ב-4 מרכזיים. BlogVault הוא התוסף המומלץ ביותר בעיניי ומספק מקסימום אפשרויות ביחס למחיר, ולצידו יש את Backup Guard שאמנם לא קיים הרבה זמן בשוק אבל כבר צובר המון משתמשים בגלל הקלות שימוש שלו והגרסה החינמית המעולה שלו.

על הכותב

דביר נעמן, בן 26, יזם בנשמה, אוהב אתרי איקומרס ומתמחה בקידום אתרים.

מדריכים נוספים