בדיקת מהירות אתר - כלים לבדיקת מהירות האתרים שלכם

המהירות של האתר שלכם חשובה מאוד בימינו, גם מבחינת חוויית משתמש של הגולשים שמגיעים לאתר שלכם וגם על הדירוג מבחינת גוגל – כי גם לגולשים וגם לגוגל ממש אין סבלנות לאתרים איטיים! לכן שימוש בכלי לבדיקת מהירות האתר הוא הכרחי כחלק מתהליך מקיף של אופטימיזציה של האתר והתאמה שלו לסביבה התחרותית והדינמית של פעילות דיגיטלית באינטרנט. כדי לעזור לכם להבין את הנושא החשוב הזה ולדעת באילו כלים לבדיקת מהירות אתר תוכלו להשתמש, הכנו לכם רשימה מומלצת של כלים לבדיקת מהירות האתרים שלכם, כדי שגם האתר שלכם יעלה בפחות משנייה.

בדיקת מהירות אתר גוגל

בדיקת מהירות האתר – מדוע זה חשוב?

מהירות האתר – הזמן הלוקח לאתר שלכם להיטען באופן מלא ושימושי בדפדפן אינטרנט, בדסקטופ ובמובייל משפיע על הסיכוי שגולשים ישארו באתר שלכם. אתר מהיר משפר את הסיכוי שגולשים יישארו באתר שלכם יותר זמן ולא יינטשו אותו מיד בגלל זמני טעינה איטיים ומתסכלים – מה שבתורו ישפר את אחוזי ההמרה של האתר וגם ישפר אף יותר את הדירוג בגוגל. 

לצורך המחשה, עיכוב של שנייה בודדת בטעינת האתר, מוביל לירידה של 7% במכירות, כאשר ככל שזמן הטעינה ארוך יותר שיעורי ההמרה והמכירות יורדים בצורה חדה אף יותר ושיעורי הנטישה מזנקים. כדי לפשט את ההסבר בנוגע לנושא מהירות האתר, מרגע שסיימתם לעצב ולבנות את האתר שלכם זהו הזמן לבדוק את מהירות האתר ומה אתם יכולים לעשות טכנית כדי לשפר את המצב אם זמני הטעינה איטיים מדי.

בדיוק בשביל זה נועדו הכלים לבדיקת מהירות האתר וכאן הפוסט הזה נכנס לתמונה. אז בואו נצא לדרך עם סקירת כמה מהכלים המובילים והיעילים ביותר.

כלים לבדיקת מהירות אתר

PageSpeed Insights - הכלי לבדיקת מהירות של גוגל

גוגל עצמה מספקת כלי בשם PageSpeed Insights לבדיקת מהירות האתר וקבלת שלל נתונים לגבי דברים שיתכן ומאטים את האתר. הכלי PageSpeed Insights הוא הכלי המרכזי של גוגל לבדיקת ביצועי אתרי אינטרנט והוא פועל על גבי פלטפורמת Lighthouse של החברה – אשר מגיעה גם בצורה של תוסף מתקדם ונרחב לדפדפן כרום וגם בתוך סביבת גוגל אנליטיקס. השימוש בכלי זה חינמי, פשוט מקלידים את כתובת האתר שאתם רוצים לבדוק ומתחילים להריץ את הבדיקה. שימו לב שבתוצאות אפשר לראות את  בדיקת מהירות לאתר מובייל ובדיקה לאתר דסקטופ. מה שמענין זה רק המהירות במובייל. בין 0 ל-49 הציון גרוע (אדום), בין 50-89 הציון צריך שיפור (כתום), מעל 90 ועד מאה הציון בסדר (ירוק).

לאחר הרצת הבדיקה, מקבלים שורה של תוצאות לגבי מהירות טעינה של האתר, לפי 6 מדדים – למשל מהירות טעינת התמונות הראשונות או טעינת הטקסט הראשוני וכמה מהר האתר הופך לאינטראקטיבי. לאחר הסטטיסטיקות הפשוטות, מקבלים רשימת המלצות (נקראות "הזדמנויות") ליישום האמורות לשפר את מהירות טעינת האתר ומרכיביו השונים. בסוף התוצאות נמצא מרכיב הניתוח המציג פירוט מעמיק יותר על נקודות הדורשות שיפור.

כלי PageSpeed Insights הוא כלי חינמי נהדר עם הרבה מידע חשוב ושימושי, אבל קחו בחשבון שהוא פונה בעיקר למפתחי אינטרנט ופחות למנהלי ובעלי אתרים, לכן משתמשים פחות טכניים או מנוסים בהחלט יכולים להיתקל בקשיים להבין את כל הנתונים וההצעות. אנחנו משתמשים בו בשביל לקבל ציון מעל 90, זה המדד העיקרי שלנו בשביל למדוד את המהירות של האתר.

ניתן להבין בעזרת הכלי מה ה-LCP של האתר הרכיב הגדול ביותר בעמוד (Largest Contentful Paint), וככה לשפר את הביצועים שלו, אבל לחלק אחר של המדדים לא ניתן להבין מה הבעיה. 

PageSpeed Insights - הכלי לבדיקת מהירות של גוגל

שימו לב לכפתור החשבון: See calculator בצד שמאל למטה, שתלחצו עליו יפתח מחשבון Lighthouse שתוכלו להבין מה השיפור של כל מדד ישפר את התוצאה, ובמה צריך להשקיע, לפעמים שיפור במדד מסוים יעלה לכם את הניקוד רק ב-2 נקודות, ככה תוכלו להבין במה לשים דגש ובמה לא

Lighthouse Scoring Calculator

גוגל הוציאו גם תוסף לכרום בשם Lighthouse שהפעלה שלו בודקת לכם את האתר ישירות מהדפדפן

גוגל הוציאו גם תוסף לכרום בשם Lighthouse שהפעלה שלו בודקת לכם את האתר ישירות מהדפדפן

EasyCloud Google Speed Test - לקבל את כל המידע מגוגל עם טיפים

אנחנו ב-EasyCloud השקנו כלי לבדיקת מהירות אתר – EasyCloud Google Speed Test – שמובסס על כלי המדידה של גוגל, אבל עם מלא טיפים לשיפור המהירות של האתר בכל אספקט. הכלי גם מוסיף את כל המדדים של Lighthouse מומלץ לנסות:

GTmetrix – אתר יעיל מאוד לבדיקות מהירות

אחד השירותים הייעודיים הפופולאריים והחזקים ביותר לבדיקת מהירות אתרי אינטרנט הוא GTmetrix, אשר מגיע בגרסת חינם בסיסית ובכמה גרסאות בתשלום, ככל שעולים בתכנית אפשר לבדוק יותר אתרים ולקבל יותר תכונות ואפשרויות בדיקה. השימוש ב- GTmetrix פשוט וידידותי למדי, הודות לממשק משתמש נקי ופשוט להבנה.

לאחר הזנת כתובת האתר, הכלי של GTmetrix יספק לכם שפע של מידע לגבי מהירות האתר שלכם, לפי בדיקת שרת החברה הנמצא בקנדה או מיקומי פרימיום אחרים (רק בתכניות בתשלום). התוצאות מוצגות לפי סדר עדיפות וחשיבות, עם רשימה ארוכה של בעיות פוטנציאליות וניקוד לגבי ביצועי האתר בכל קטגוריית מהירות. בכל חלק, אפשר ללחוץ ולקבל הרחבה עם פירוט קבצים שיתכן ודורשים תשומת לב לשיפור מהירות האתר – למשל קבצי תמונה או קבצי JavaScript.

אם רוצים לקבל מקסימום נתונים ואפשרויות וגם לבצע כמה בדיקות מהירות לאתר או לאתרים שונים באותו היום, מומלץ לבחור באחת התכניות בתשלום. התכנית החינמית חזקה וטובה, אבל לוקה בחסר בחלק מהדברים שאולי חשובים לצרכים שלכם. בעיקר האפשרות לבדוק את האתר במובייל, לבחור סוג מכשיר ודפדפן, אני משתמש רק בגרסה בתשלום.

GTmetrix – אתר יעיל מאוד לבדיקות מהירות

פה עשיתי בדיקה במובייל, באייפון X, ככה אני מקבל מידע באמת שימושי על האתר, ניתן לראות שהשירות נותן לי מידע על 3 מדדים שגוגל גם משתמשת בהם: LCP, TBT וCLS

בקצרה, LCP זה הרכיב הגדול ביותר בעמוד, TBT זה תהליכים שנחסמים לפני שתהליך אחר רץ (לרוב פונטים, או תמונות רקע), וCLS זה תזוזה של אלמנטים במסך

Latest Performance Report

תחת Waterfall אפשר לראות את כל התהליכים שרצים בשביל שהאתר יעלה, וככה להסתכל רק על הפונטים ולראות אם יש בעיה, או רק את הCSS / JS ולראות אם יש הרבה קבצים ואז זה אומר שלא איחדתם את קבצי הCSS / JS

Waterfall

המערכת גם רשימה של בעיות שיש לטפל בהן, שוב, לרוב לא כל דבר הוא בעייתי, אבל אפשר להבין לדוגמא מה גורם לCLS:

רשימה של בעיות שיש לטפל בהן

בנוסף האתר גם נותן לנו מדד מעולה של זמן טעינת האתר, שנייה בשבילי זה מעולה:

Page Details

Pingdom - כלי לבדיקת זמן טעינת האתר

עוד אחד מהכלים החזקים והטובים ביותר לבדיקת מהירות אתר אינטרנט הוא Pingdom. הכלי הנמצא באתר זה מציע שירות חינמי ויעיל למדי לבדיקת ביצועים ומהירות לאתרים, עם מידע שימושי הפונה גם למשתמשים חדשים ולא מאוד טכניים וגם למשתמשים מתקדמים יותר.

התוצאות בכלי של Pingdom מוצגות באופן פשוט וקל להבנה, עם סט מוגדר וברור של נתונים שנבדקו, יחד עם מידע על בקשות של השרת לתוכן וקבצים באתר עצמו, הכל מוצג בטבלאות ורשימות מסודרות. בצורה זו אפשר לזהות בקלות אילו קבצים או סוגי קבצים עשויים להאט את האתר למשל קבצי JavaScript, CSS, תמונות או הדומיינים שמהם הקבצים האלו נטענים.

יתרון חשוב לשירות של Pingdom הוא שניתן להריץ את הבדיקה מכמה מיקומים גיאוגרפיים בעולם, כיד לבדוק לא רק כמה מהר או לאט האתר שלכם נטען אלא גם מה הביצועים שלו עבור משתמשים ממיקומים אחרים בעולם. לצד נוחות שימוש והצגת נתונים נוחה, הממשק של Pingdom מספק נתונים יחסית בסיסיים ומספק פחות המלצות אופרטיביות לעומת כמה מהשירותים האחרים המפורטים כאן. כך שזהו כלי בדיקת מהירות אתר טוב למתחילים ומשתמשים שאינם מנוסים בהיבטים הטכניים של הנושא, אך כנראה פחות שימושי עבור מפתחי אינטרנט.

השימוש העיקרי שלו זה לבדוק את זמן הטעינה של האתר:

Pingdom - כלי לבדיקת זמן טעינת האתר

Fast or Slow - בדיקת מהירות האתר מכל העולם

אתר המציע יישום בדיקת מהירות אתרים פחות מוכר אך חינמי ושימושי בחלק מהמקרים הוא Fast or Slow. זהו כלי חדש יחסית בשוק המתרחב של כלים לבדיקת מהירות אתר, חינמי לחלוטין כאמור ואשר מספק אוטומטית נתוני מהירות ממגוון רחב של יעדים בכל העולם ו-URL ספציפי שבו נשמרים נתוני הבדיקה למשך כ-90 יום. 

בכלי של Fast or Slow מקבלים יחסית הרבה נתונים, מחולקים לעמודות שונות של קטגוריות מידע. כך למשל מקבלים ציון כולל למהירות טעינת האתר וגם ציונים פרטניים להיבטים מסוימים הנטענים בתוך האתר, רואים בצורה של גרף נוח למדי מאיפה בעולם האתר שלכם נטען לאט או מהר יותר ובחלק ה-Audits רואים נתונים לגבי קבצים וסקריפטים הפועלים כשורה או זקוקים לאופטימיזציה נוספת.

המטרה העיקרית של כלי בדיקת המהירות של Fast or Slow היא להבין את זמן מהירות האתר שלכם ממלא שרתים ברחבי העולם, והאם ה-CDN שלכם עושה את העבודה

Fast or Slow - בדיקת מהירות האתר מכל העולם

dotcom-tools - בדיקת מהירות בכמה מקומות ברחבי העולם

אתר dotcom-tools המציע מגוון כלים לבדיקה וניתוח של ביצועי אתרי אינטרנט – יש גרסה בחינם לבדיקת מהירות טעינת אתרים. זהו עוד כלי שימושי ואיכותי, אך פחות מוכר בקרב משתמשים "כבדים" כמו מפתחי אינטרנט ומקדמי אתרים – אך הוא צובר תאוצה יחד עם סט הכלים הנוסף שקיים באתר.

בכלי בדיקת המהירות של dotcom-tools מקבלים תמונה די בסיסית הכוללת ציון לאלמנטים מרכזיים כמו ביצועי מהירות כוללים, עמידה בנהלים מומלצים ו-SEO, זמני טעינה לביקור ראשון ולביקור חוזר באתר, האם יש או אין שגיאות בטעינת האתר והאם הבדיקה הושלמה – מתאים יותר לקבלת תמונת מצב ופחות כדי להבין מה צריך לשנות ולשפר במבנה האתר. במודל החינמי ונטול ההרשמה של dotcom-tools ניתן לבצע בדיקת מהירות משלושה מיקומים גיאוגרפיים בו זמנית, כולל מישראל. אפשר לבחור בו את הדפדפן, הרזולוציה ואת המהירות של האינטרנט

לצד כלי בדיקת מהירות אתר ניתן להשתמש באותו האתר גם בכלים נוספים, למשל כלי לבדיקת DNS, בדיקת שרת דואר, בדיקת שרת אינטרנט, בדיקת סטרימינג של מדיה, בדיקת פינג ועוד כלים שימושיים.

dotcom-tools - בדיקת מהירות בכמה מקומות ברחבי העולם

סיכום

למהירות של האתר שלכם יש השפעה גדולה על הזמן הגולשים מבלים באתר, על המכירות והביצועים, ולכן אתם חייבים לבדוק את המהירות של האתר שלכם ולתקן באתר מה שצריך בשביל שהאתר יטען מהר מאוד. אני ממליץ לבדוק לפחות בשני שירותי בדיקת מהירות טעינת אתר – כדי לוודא שאתם מקבלים תמונה מלאה. אני אישית משתמש בכלי של גוגל PageSpeed Insights בתור אינדיקציה לציון שלי, אני משתדל לקבל מעל 90 בשביל שהאתר יהיה מהיר, ובגרסה בתשלום של GT-Metrix, הוא הכלי הטוב והמקיף ביותר בשביל להבין מה אני צריך לשפר באתר, ונותן תוצאות בדיקה מפורטות מאוד. 

אם אתם מחפשים בדיקת מהירות פשוטה ונתונים שקל להבין, האפשרות הטובה ביותר שלכם היא להשתמש בכלי של Pingdom. אם אתם רוצים לקבל תמונות מצב של מהירות האתר שלכם מכל מקום בעולם, תשתמשו או בכלי של Fast or Slow, או לחלופין תריצו בדיקה דרך dotcom-tools. אל תשכחו שהכי חשוב זה לבדוק את המהירות במובייל, אם הציון שם יהיה טוב גם הדסקטופ יהיה מעולה

על הכותב

אור פיאלקוב, בן 37, מייסד ומנכ”ל פיאלקוב דיגיטל. מומחה בשיווק דיגיטלי, מעביר סדנאות והרצאות בנושא שיווק בעזרת כלים מתקדמים לחברות וליחידים. הבעלים של EasyCloud – אחסון אתרי וורדפרס, חברה שמנגישה את עולם אחסון האתרים בענן לכל אחד, דרך חברות אחסון הענן הגדולות בעולם עם ממשק נוח, אבטחת אתרים מקסימלית ומחיר מעולה.

אור פיאלקוב

מדריכים נוספים