מה זה CDN וסקירת שירותי CDN מובילים

אם האתר שלכם פונה לקהל בין לאומי ומקבל טראפיק ממדינות שונות בעולם, חלק מהגולשים עלולים לחכות זמן רב עד שהשרת שלכם יעלה במדינה שלהם. המרחק בין מיקום הגולש למיקום השרת הוא קריטי לביצועי המהירות של האתר. אם השרת שלכם נמצא בישראל אבל קהל הלקוחות שלכם הוא אמריקאי, כיצד תוכלו לצמצם את זמן הטעינה של הגולשים שלכם מארצות הברית? היתרון לא מסתכם רק לאתר בינלאומי, אלא גם לאתרי שפונים למדינה אחת, השרתים של חברות ה-CDN יותר מהירים ומטרתם להנגיש את התמונות והקבצים מהאתר שלכם במהירות, לכן CDN הוא חובה בשביל לשפר את המהירות של האתר שלכם.

 במאמר זה אנחנו עומדים לדבר על CDN ויתרונותיו ואילו שירותי CDN מובילים אתם חייבים להכיר:

CDN - מה זה ואיך הוא מסייע לנו?

CDN (ראשי תיבנות של Content Delivery Network) זו רשת של שרתים הפזורים ברחבי העולם שמטרתם להנגיש תוכן עבור גולשים מהשרת הקרוב ביותר אליה מבחינה גיאוגרפית. נניח שיש לכם שרת ב-Cloudways ובחרתם בפרנקפורט כמרכז הנתונים של השרת. זה המקום שבו האתר שלכם מאוחסן והבקשות גישה לשרת על ידי גולשים מטופלות במיקום הזה. מיקום כזה יכול להיות מהיר מאוד עבור גולשים אירופאים אבל גולשים מארצות הברית או מהונג-קונג יחוו זמן טעינה איטי יותר כשיגיעו לאתר שלכם.

מטרתו של CDN הוא להפחית את המרחק הזה על ידי הנגשת התוכן שבאתר שלכם למשתמשים מהשרת הקרוב ביותר אליהם גיאוגרפית. על מנת לצמצם את זמן הטעינה של המשתמש בטעינת הדף באתר שלכם, ה-CDN שומר עותק של התוכן באתר שלכם במספר שרתים ברחבי העולם.

מה זה CDN

יתרונות שימוש ב-CDN באתרי וורדפרס

השימוש ב-CDN הוא קריטי למהירות האתר שלכם, מוריד את העומס משרת האינטרנט שלכם ומאיץ את הנגשת העמודים, הקבצים והתוכן שבאתר למבקרים ובכך משפרים את חווית המשתמש בצורה משמעותית. תכירו את היתרונות בשימוש ב-CDN באתרי וורדפרס.

  • זמן טעינה מהיר יותר – מקטין משמעותית את זמן טעינת הדף כשהתוכן שלכם כבר נמצא ברשת שרתי ה-CDN.
  • חיסכון בתעבורה – שימוש ב-CDN מקטין את צריכת התעבורה מכיוון שהבקשות של המשתמשים לא עוברים בשרת האחסון ישירות אלא בשרתי ה-CDN.
  • אבטחה – שימוש ב-CDN מוסיף שכבת אבטחה נוספת לאתר שלכם מכיוון שרשת ה-CDN שמסוגלת לעמוד בהתקפות DDoS ולזהות חולשות פוטנציאליות באתרי וורדפרס.
  • משפר דירוג SEO – מהירות טעינת האתר זה פקטור מרכזי לדירוג של האתר שלכם בגוגל. שימוש ב-CDN משפר משמעותית את מהירות האתר ובצורה עקיפה את חווית המשתמש שלכם, מה שישפר את הדירוג שלכם בגוגל.
  • שיפור בחווית המשתמש – שיפור המהירות באתרי וורדפרס בעזרת CDN מקטין את אחוז הנטישה וגורם לגולשים לעבור ביותר דפים באתר ולבצע יותר פעולות במהירות ובנוחות.

מתי לא כדאי להשתמש ב-CDN?

שימוש ב-CDN לשמירה על קבצים במטמון האתר שלכם והאצת האתר יכול לגרום לשיפורי ביצועים גדולים ולעלויות אחסון מפוחתות. יחד עם זאת, יש כמה מקרים שבהם לא תרצו להשתמש ב-CDN ולעיתים גם האתר שלכם יעבוד טוב יותר ללא CDN. אלו שלושת המקרים:

  1. האתר שלכם מקבל כמות קטנה של טראפיק – אם אתם מפעילים אתר קטן שמכניס מספר בודד של גולשים ביום, CDN יכול להאט את האתר שלכם במקרה כזה במקום להאיץ אותו. זה קורה בכגלל שאם יש מעט מבקרים באתר, הקבצים השמורים בזיכרון המטמון נשארים "קרים" כשלא נשלחת בקשה עבורם על ידי גולשים ובטעינה הבאה יעלו לאט יותר.
  2. הטראפיק באתר שלכם מגיע מאותו מיקום גיאוגרפי – אם האתר שלכם משרת מיקום גיאוגרפי אחד אז אין צורך להנגיש את התוכן שלכם לצד השני של העולם ולכן השימוש ב-CDN יכול להפוך ללא רלוונטי. יחד עם זאת, אני אישית מחבר CDN גם באתרים עם קהל יעד ישראלי מכיוון שהשרת שלי הוא במיקום חו"ל (שרת של קלאודוויז), לכן אני שמח להנות מהנגשת התוכן באתר שלי על ידי CDN עם נקודה בישראל (Cloudflare – נקודה בפתח תקווה).
  3. האתר שלכם כבר מואץ – אם האתר שלכם נטען בצורה מהירה מאוד עבור גולשים, CDN לא יהפוך אותו למהיר יותר. אם האתר שלכם פועל עבור מספר מצוצמם יחסית של גולשים ולא מקבל כמויות אדירות של טראפיק וטעינת העמוד שלכם היא מהירה – יכול להיות שחיבור CDN יאט אותה אפילו.

5 שירותי CDN מובילים

יתרונות השימוש ב-CDN מבהירים לנו כמה חשוב השימוש בו באתרי וורדפרס. סיקרנו עבורכם את חמשת שירותי ה-CDN הפופולריים ביותר.

1. CloudFlare

CloudFlare זו חברת המספקת שירותים דיגיטליים בענן. החברה מציעה פתרון CDN פופולארי המומלץ ביותר לאתרי וורדפרס ולכל אתר בעצם. רשת ה-CDN של CloudFlare מופעלת על ידי 155 מרכזי נתונים הפזורים ברחבי העולם, כולל אחד בישראל. יתרון מרכזי של קלאודפלייר הוא שניתן להשתמש בתכנית חינמית מאוד איכותית הכוללת CDN לשיפור מהירות האתר. בנוסף לתוכנית החינמית של CloudFlare ניתן לרכוש תכנית Pro ב-20$ לחודש, תכנית עסקית ב-200$ לחודש תוכנית מותאמת אישית לתאגידים גדולים.

ל-CloudFlare יש מספר יתרונות שהופכים אותה לספקית ה-CDN הטובה בעולם – עם השימוש ב-CDN של קלאופלייר אתם מקבלים אפשרות להוספת תעודת אבטחה SSL לאתר, התראה מפני חולשות פוטנציאליות והגנה מפני מתקפות DDoS. בנוסף, שימוש ב-CDN של CloudFlare משפר בממוצע של 100% את מהירות טעינת הדף באתר שלכם מה שהופך אותך לנגיש יותר לגולשים, משפר את חווית המשתמש ומשפר את הדירוג שלכם בקידום האורגני בגוגל.

לחצו כאן למעבר למדריך המלא של CloudFlare

2. BunnyCDN

BunnyCDN הוא שירות CDN מהיר שנוסד בסולבניה ב-2015. הוא מספק פתרונות CDN מגוונים כולל מרכזי נתונים ברחבי העולם (כולל אחד בישראל), אפשרויות אבטחה מתקדמות כולל תעודת אבטחה SSL ואפשרות אחסון קבצים בשרתי הענן של החברה.

BunnyCDN הוא שירות CDN יעיל ותוסף הוורדפרס שלו קל ונוח לניהול. הוא צבר תאוצה מאז שהוקם והוא נכנס לרשימה בזכות העובדה שבשונה מחברות אחרות המציעות שירותי CDN, הוא מספק גם פתרון פשוט לאחסון קבצים בענן. בנוסף, ב-BunnyCDN שיטת התמחור מאוד חסכונית ללקוחות וניתן לבחור בין 2 סוגי תמחור שונים: תמחור לפי מיקום מאפשר גישה לכל מרכזי הנתונים של BunnyCDN והחיוב מתחיל מ-0.01$ ל-1GB של תעבורה ועד ל-0.06$ ל-1GB של תעבורה, תלוי מדינה. שיטת התמחור השנייה היא לפי נפח תעבורה. שאתם צורכים בחודש: עד 500TB בעלות של 0.005$ ל-1GB וככל שהתעבורה גודלת גם העלות גודלת. BunnyCDN מציעה גם שירות אופציונאלי של אחסון בענן בעלות חודשית של 0.01$/GB וניתן לנסות את השירות ל-14 ימים בחינם.

3. StackPath

StackPath היא ספקית מחושב ושירותי ענן שרכשה את MaxCDN בשנת 2015. כבר לפני הרכישה שירות ה-CDN של MaxXDN היה שירות אמין ופופלארי. מאז הרכישה, חברת StackPath מספקת שירותי מחשוב ואבטחה יחד עם שירות ה-CDN כולל הפחתה של מתקפות DDoS והגנות נוספות. 

StackPath משווק את שירותי ה-CDN שלה לעסקים בעיקר (B2B), כולל חברות גדולים כמו WP-Rocket עם שירות ה-CDN שלה שנקרא RocketCDN וגם ל-Cloudways עם שירות ה-CDN שלה CloudwaysCDN.

למה מומלץ להשתמש ב-RocketCDN:

אם אתם כבר לקוחות של WP-Rocket אתם בטח כבר מבינים את היתרון של העבודה עם RocketCDN. תוכלו לנהל את שירות ה-CDN מהפאנל ניהול של התוסף וככה לא תצטרכו להשתמש בספק חיצוני נוסף.  RocketCDN מעולה בעיקר לאתרים המיועדים לחול מכיוון שאין בסיס נתונים בישראל אז הנגשת השרתים בישראל לא תהיה אופטימלית.

למה מומלץ להשתמש ב-CloudwaysCDN:

חברה נוספת שמשתמשת בשירות ה-CDN של StackPath היא Cloudways. על מנת להשתמש ב-CloudwaysCDN עליכם להגדיר את הנכסים הסטטיים באתר (תמונות, וידאו, CSS ,JS וכו') כדי שיישמרו בבסיסי הנתונים ויונגשו לגולשים. שירות ה-CDN של קלאודוויז מעולה אך מכיוון שגם הם משתמשים ב-CDN של StackPath אין בסיס נתונים בישראל.

4. KeyCDN

KeyCDN הוא ספק CDN פופולרי נוסף אותו ניתן לשלב בקלות באתרי וורדפרס יחד עם התוסף CDN Enabler. את ה-CDN הזה ניתן לרכוש בתוכנית "Pay as you go" מה שאומר שאתם משלמים רק עלמה שאתם הולכים להשתמש. תכנית זו היא מאוד שימושית עבור אתרים עם תנועה נמוכה אך צריך לקחת בחשבון שהעלות החודשית יכולה לגדול אם תקבלו תנועה רבה לאתר שלכם. חלק מהתכונות המובילות של KeyCDN כוללות דחיסת Gzip, דוחות בזמן אמת, אפשרויות קאש מיידיות, אימות ב-2 גורמים, הגנת DDoS ועוד אפשרויות רבות. את המחיר של KeyCDN בתכנית Pay as you go מתחילים מעלות של 0.04$ פר GB.

5. RackSpcae

Rackspace הוא ספק שירותי מחשוב ענן פופולרי. החברה מציעה גם שירותי CDN כדי לעזור ללקוחותיה לשפר את הביצועים של אתרים, בדגש על חנויות איקומרס ואפליקציות. גם ב-CDN של Rackspace משלמים בתוכנית Pay as you go ואתם תצטרכו לשלם 0.16$ פר GB כדי להשתמש בשירות שלהם (פי 4 מהעלות של KeyCDN). Rackspace בנויים על תשתית ענן עוצמתית כך שתוכלו לצפות שהאתרים שלכם יעלו במהירות כשאתם מחוברים למערכת. בנוסף, ל-CDN של Rackspace יש מעל ל-200 דאטה סנטרים ברחבי העולם. חשוב לציין שלהגדיר את ה-CDN של ראקספייס זה קצת יותר מסבוך מלהגדיר שירותי CDN אחרים (אותם בדרך כלל מגדירים בלחיצת כפתור במערכות אינטואיטיביות). 

סיכום

השימוש ב-CDN חשוב מאוד לארגונים ואתרים גדולים עם המון תוכן וחשובים באותה מידה גם לאתרים קטנים כי באמת שאין סיבה למה לא לעשות שימוש בשירות הזה. שימוש ב-CDN מפחית עומס על השרתים, מחזק את אבטחת האתר, מעלה את התוכן בהתאם למיקום הגיאוגרפי של הגולש ומשפר משמעותית את מהירות האתר שלכם. שימוש ב-CDN של CloudFlare הוא חובה בעיניי, במיוחד לאתרים שפונים לקהל ישראלי כי ל-CloudFlare יש שרת שממוקם בתל אביב.

על הכותב

דביר נעמן, בן 26, יזם בנשמה, אוהב אתרי איקומרס ומתמחה בקידום אתרים.

מדריכים נוספים