מה זה דומיין ואיך לבחור שם דומיין שמתאים לעסק שלכם

הרבה לפני שאנחנו יכולים לעצב את האתר שלנו, להתקין תוספים מיוחדים ולהגביר מכירות, אנחנו קודם כל צריכים שבכלל יהיה לנו אתר, עם שם דומיין שתואם למותג שלנו. המילה דומיין נשמעת מעט מאיימת לחלקנו, ובצדק. לא כולנו בקיאים באופן שבו האינטרנט בנוי וזה לא תמיד נושא 'סקסי' שיגרום לנו לקרוא עליו ולהתעניין בו. מאחר והעולם שלנו הפך מקוון ואנחנו כל היום נמצאים ברשת, מושגים בסיסיים כמו 'מה זה דומיין' הם הכרחיים מאחר והם יעזרו לנו להתמצא בצורה טובה יותר. לכן, החלטנו לנסות לפשט את המונח המאיים, להסביר עליו ועל איך הוא עובד כדי שתוכלו לבחור את שם הדומיין הנכון ביותר בשבילכם ולהמשיך לבנות את האתר שלכם.

דומיין פנוי

מהי כתובת IP?

לפני שנדבר על דומיינים, חשוב להבין מהי כתובת IP. לכל שרת יש כתובת IP ייחודית, המורכבת משרשרת מספרים המופרדים בנקודות (לדוגמה, 94.172.0.912). קבוצת מספרים זו היא שפה שבה מחשבים משתמשים כדי לתקשר זה עם זה ברשת. כתובות IP מאפשרות להבחין בין מספר מחשבים המחוברים לאינטרנט ממחשבים אחרים. אפשר להשוות את כתובת ה-IP למספר טלפון – לכל אחד בעולם יש מספר טלפון ייחודי וצריך לחייג למספר ספציפי של אדם מסוים על מנת לתקשר איתו.

מה זה דומיין?

כפי שלכולנו יש שם פרטי שמזהה אותנו, כך גם אתרי אינטרנט וכתובות מייל. דומיין הוא פריט זיהוי ייחודי שמזהה אתר אינטרנט או כתובת דוא"ל מסוימים. בדף אינטרנט, הדומיין יופיע בשורת הURL של הדפדפן ומבט אליו יסביר לכם שאתם נמצאים כרגע באתר X. בדוא"ל, הדומיין יופיע לאחר הסימן @ ויסמל גם כן את השם שלו. 

בנוסף, לדומיינים שונים יש סיומות שונות הקובעות את סוג הדומיין והמיקום שלו. למשל, כל אתרי האינטרנט הישראליים יסתיימו בסיומת IL.

בדיקת דומיין פנוי

תפקיד שם הדומיין

שמות דומיינים נוצרו כדי לאפשר לאדם הפשוט לגשת לפרוטוקול האינטרנט (IP). כפי שהסברנו, כתובת IP היא מעין מחרוזת מספרים שמוקצית לכל מחשב, המורכבת מארבעה מספרים עשרוניים הנעים בין 0 ל -255 המופרדים בנקודות, לדוגמא 66.249.66.1. עבורנו, בני האדם, קל יותר להשתמש במילים שאנחנו יכולים לזכור מאשר שרשרת מספרים ספציפית. למשל, אתם ככל הנראה תזכרו יותר טוב שם של אדם מסוים מאשר את מספר הטלפון שלו. דומיינים בעצם מאפשרים לנו לקרוא בשם מסוים למחרוזת מספרים אקראית ולהקל עלינו בתור משתמשים.

איך דומיין עובד?

האינטרנט הוא רשת עולמית של מחשבים המחוברים זה לזה. כל אחד מהמחשבים הללו, מזוהים על ידי כתובת IP שמאפשרת להם לתקשר זה עם זה על מנת לשלוח ולמצוא נתוני אינטרנט. כפי שאמרנו, שמות דומיינים הם פשוט גרסה ידידותית יותר לאותה כתובת IP, המחוברים לאתרים ספציפיים. אולם, כדי שהמחשבים שמחוברים זה לזה יוכלו לתקשר ביניהם, הם צריכים את אותה מחרוזת מספרים אקראית מאחר והם לא יכולים לקרוא את שמות הדומיינים ולהבין באיזה דף אינטרנט מדובר.

לשם כך יש את מערכת שמות הדומיינים, שידועה גם כ-DNS. מערכת זו היא בעצם מסד נתונים המחבר בין כתובות IP לשמות הדומיין המתאימים להם. ניתן להשוות מערכת זו לרשימת אנשי הקשר בטלפון הנייד שלכם. כאשר אתם מזינים שם דומיין ספציפי באינטרנט, נשלחת בקשה לשרתי DNS בבקשה למצוא מהם את מחרוזת המספרים הספציפית (IP) המקושרת לשם הדומיין הזה. אותם שרתים, יבצעו את פעולת החיפוש ולאחר שימצאו את ה-IP המבוקש, ישלחו את הבקשה לשרת שבו מאוחסן אותו אתר ספציפי. 

איך בוחרים שם דומיין ומבצעים בדיקת דומיין פנוי?

אחרי שהצלחנו להבין מונחים מרכזיים, הגיע הזמן למספר טיפים שיעזרו לכם לבחור שם דומיין מדויק לאתר שלכם. לפני שמתחילים, זכרו שעליכם לברר בכל פעם שאתם חושבים על שם דומיין האם הוא בכלל פנוי. אתם יכולים לעשות זאת דרך WHO IS שמציג לכם האם שם הדומיין תפוס או פנוי.

אז איך בוחרים? הנה כמה טיפים שיעזרו לכם עם בדיקת דומיין פנוי:

  1. חשבו על שם דומיין ייחודי ומענייןשם דומיין ייחודי יכול לעזור לעסק שלכם להתבלט וכן לעזור למאמצי השיווק של המותג.
  2. שלבו מילות מפתח אסטרטגיות – מנועי החיפוש משתמשים בשם הדומיין כדי להבין על מה האתר שלכם מדבר וכתוצאה מכך לקבוע את דירוגי החיפוש. לכן חשוב מאוד לכלול מילות מפתח שניתן ללמוד מהן על מטרת האתר.
  3. וודאו שקל לכתוב בקלות את שם הדומיין שלכם – כולנו רוצים ששם הדומיין שלנו יהיה ייחודי, אבל לא משנה כמה מגניב הוא יכול להיות, ברגע שתצטרכו להתחיל לאיית לאנשים את הדומיין שלכם- אתם בבעיה. בחרו שם שניתן לכתוב בצורה שתהיה ברורה לכולם.
  4. שמרו על שם הדומיין קצר וקולע – שמות דומיינים קצרים עובדים טוב יותר. קל יותר לזכור ולהקליד שמות קצרים יותר, דבר שיעלה את הסבירות שהמשתמשים באתר יזכרו את שם הדומיין. 
  5. התאימו את סיומת הדומיין למדינה – סיומת הדומיין צריכה להתאים לסיומת המדינה אליה האתר פונה. אם האתר שלכם בעברית ומשמש קהל ישראלי, עדיף שהסיומת תהיה .co.il

איפה רושמים דומיין פנוי?

ישנן חברות רבות שמוכרות דומיינים, אבל צריך להקפיד שהן גם מוכרות כרשמים מוסמכים מטעם איגוד האינטרנט הישראלי. כאן תוכלו להתעדכן ברשימה החברות המוסמכות. שימו לב שרוב החברות מוכרות דומיינים למשך שנה אחת בלבד, וצריך בכל סוף תקופה לחדש את הרכישה.

איך רוכשים דומיין?

יש מספר שלבים שצריך בעת רכישת הדומיין שלכם כדי לוודא שרשמתם את הדומיין כמו שצריך וגם רכשתם אותו כמו שצריך. לפניכם מספר שלבים שחייב לבצע בעת רכישת דומיין (לא משנה באיזה חברה אתם הולכים לרכוש את הדומיין שלכם):

  • לבחור רשם דומיינים אמין – כדי לרכוש שם דומיין, עליכם למצוא רשם דומיינים שמוסמך על יד ICANN, שהוא ארגון ללא מטרות רווח האחראי על תיאום כל המרחבים המספריים ברחבי האינטרנט. בין רשמי הדומיינים המובילים תוכלו למצוא את Cloudflare, ניימצ'יפ ועוד.
  • למצוא כלי לחיפוש דומיינים – השלב הבא שלכם הוא חיפוש שם דומיין ולשם כך אתם צריכים כלי שבודק את זמינות שם הדומיין שבחרתם ומציג לכם אם הדומיין הרצוי זמין לרכישה או לא.
  • לבחור את שם הדומיין הטוב ביותר – כאשר אתם בודקים אילו שמות דומיינים זמינים עבורכם לרכישה, לעיתים קרובות אתם תגלו שהבחירות המועדפות עליכם לשם דומיין כבר נתפסו. לכן, אתם צריכים להמשיך לחפש, להוסיף עוד מילה לשם הדומיין או להחליף את הסיומת עד שתמצאו את שם הדומיין הנכון עבורכם.
  • לרכוש את הדומיין ולסיים את הרישום – לאחר שהחלתם על שם הדומיין הרצוי, הגיע הזמן לרכוש אותו. ברוב המקרים תוכלו לרכוש את הדומיין באותו מקום שבו בדקתם את הזמינות שלו. במהלך תהליך התשלום תידרשו להזין את הפרטים שלגם כולל כתובת אימייל כדי להשלים את רישום הדומיין.
  • אישור בעלות על הדומיין החדש שלכם – לאחר שרכשתם את הדומיין שלכם, אתם תצטרכו לאשר את הבעלות עליו כדי למנוע מאנשים אחרים את האפשרות לרכוש אותו או להשתמש בו. פעולה זו ניתנת לביצוע על ידי שליחה של מייל מכתובת מותאמת של הדומיין. ברוב החברות בהם תרכשו דומיינים לא תצטרכו לבצע אימות בדרך הזו, אלא רק לאשר במייל איתו נרשמתם מול החברה את רכישת הדומיין.

חיפוש דומיינים

חיפוש דומיינים הוא תהליך שבו אתם מריצים חיפוש אחר שמות דומיינים בכלים רלוונטיים כדי לקבל מידע על הדומיין – בדגש על האם הוא זמין או לא זמין לרכישה. חיפוש דומיין מספק מידע מקיף על סטטוס הדומיין ועל הבעלים הנוכחי שמחזיק בדומיין. תוצאות החיפוש בעת תהליך חיפוש הדומיין יכסו את שם הדומיין המדויק שהזנתם וגם שמות דומיינים אחרים המכילים את מילות המפתח שנמצאות בשם הדומיין. בנוסף, תוכלו לפלטר לפי סיומת של שמות דומיין, להציע מגוון שמות שמהם הכלי ירכיב לכם שם דומיין ועוד. חיפוש דומיינים מתבצע בכלים שבדרך כלל יוצגו בחברות לרישום דומיינים כמו Name, בוקס, LiveDNS ועוד.

רישום דומיין בעברית

דומיינים בעברית הם שמות מתחם לכל דבר וניתן לרכוש דומיין כזה עבור העסק שלכם. בעבר היה ניתן לקנות את שם הדומיין בעברית עם סיומת באנגלית בלבד אך בשנים האחרונות, ארגון האינטרנט הישראלי פתח את האפשרות לרכוש דומיין גם עם סיומת בעברית (חשוב לציין שגם דומיינים בעברית נמצאים תחת אחריות הארגון העולמי ICANN וארגון האינרטנט הישראלי ISOC כפוף לעולמי). רכישת דומיין שכולו בעברית יכול לעזור לכם למתג את העסק שלכם בצורה טובה על ידי בחירה של שם דומיין בנישה של העסק מה שיקל על הגולשים לזכור מה לרשום ב-URL. לצד היתרונות, לדומיין בשפה העברית יש גם חסרון משמעותי – הוא פונה לקהל יעד ישראלי בלבד וכאשר מעתיקים אותו לאתרים אחרים או רשתות חברתיות הוא לא מציג את שם הדומיין בעברית אלא מחרוזת של תווים המייצגות את השפה העברית וזה נראה כמו URL ארוך שלא נגמר בג'יבריש.

כמה דומיין עולה?

המחירים של הרשמים המוסמכים על ידי איגוד האינטרנט נעים סביב 55 ש"ח-81 ש"ח ש"ח לשנה.

אנו ממליצים מאוד על חברת LiveDNS, חברה אמינה שמוכרת על ידי איגוד האינטרנט, עם מחיר של 75 ש"ח לדומיין ואפשרות לקנות דומיין לכמה שנים, וממשק ממש נוח.

מה זה דומיין

סיכום

במאמר הסברנו מהי כתובת IP, מערכת DNS וכיצד שם הדומיין עוזר לנו בחיי היום-יום, הרבה יותר ממה שחשבנו. שימו לב לטיפים החשובים שהעלינו לפני שאתם בוחרים שם דומיין, מאחר ובחירה זו משפיעה על האופן שבו המשתמשים זוכרים אתכם. במידה והחלטתם לרכוש דומיין, שימו לב שאתם עושים זאת רק מחברות מוסמכות המופיעות באתר איגוד האינטרנט הישראלי. שיהיה בהצלחה!

על הכותב

אור פיאלקוב, בן 38, מייסד ומנכ”ל חברת פיאלקוב דיגיטל, חברה המתמחה בפרסום בגוגל ומגוון ערוצים נוספים. מומחה בשיווק דיגיטלי, מעביר סדנאות והרצאות בנושא שיווק בעזרת כלים מתקדמים לחברות וליחידים. הבעלים של  EasyCloud, חברה שמנגישה את עולם אחסון האתרים בענן בעזרת Cloudways לכל אחד. דרך חברות אחסון הענן הגדולות בעולם עם ממשק נוח, אבטחת אתרים מקסימלית ומחיר מעולה.

אור פיאלקוב

מדריכים נוספים