12 התוספים שכל אתר וורדפרס צריך בשביל להתקדם בגוגל

וורדפרס הפכה למערכת ניהול התוכן ובניית האתרים הפופולארית ביותר שיש כיום לא רק בזכות קלות השימוש והיציבות שלה, אלא גם בזכות מבחר התוספים העצום שיכולים להתחבר אליה. תוספים אלו מאפשרים למעשה להפוך אתר וורדפרס לכל דבר וצורך בו מעוניינים: החל מאתר חדשות ועד לאתר מסחר אלקטרוני. אין ספק שבין התוספים המובילים יש לא מעט כאלו שמיועדים למקדמי אתרים ומי שרוצה לבצע אופטימיזציה טכנית נוספת לאתר (שהיא כיום לא פחות חשובה לגוגל). הסקירה הזאת מתחברת לפוסט קודם של תוספי וורדפרס מומלצים שאתם חייבים לקרוא.

1. Yoast

יוסט הוא תוסף ה-SEO בה' הידיעה ומסיבה טובה: הוא מאפשר לשלוט בתגי המטא של עמודים בודדים, של עמודים מקבוצה מסוימת (כגון קטגוריות) ולהחליט אם גוגל יוכל לגשת אליהם או לא. מלבד זאת הוא מאפשר לחבר את האתר ל-Search Console (אם כי לא ברמת הדומיין) וליצור מפות אתר מתקדמות.

Yoast גם עוזר לאופטימיזציה עצמה ובודק את הצפיפות של מילת המפתח שהגדרתם לכל פוסט או עמוד ואם הן נמצאות בתגי המטא ובתוכן. אם אתם כותבים תוכן באנגלית, הוא יכול גם לבדוק את רמת הקריאות (איזו רמה של הבנת הנקרא נדרשת כדי לקרוא אותו) ובכך לעזור לכם להבין באיזו רמה התוכן שלכם.

2. Google Analytics וכלים נוספים של גוגל

מדובר בתוסף רשמי של גוגל שמאפשר לכם לחבר את Google Analytics, Tag Manager, Adsense וה-Search Console לוורדפרס. הוא גם מאפשר לקבל נתונים על מהירות האתר ולבצע מבחני A/B (שינויים באלמנטים באתר ובדיקה של הגרסאות הטובות יותר). החיסרון היחיד שלו הוא שכרגע התצוגה לא מתורגמת לעברית.

פלאגין נוסף ומומלץ ל-Analytics באופן ספציפי הוא Google Analytics Dashboard for wordpress. התצוגה שלו היא המתקדמת ביותר ומאפשרת לכם לראות דוחות גם ברמת העמוד.

3. AMP

AMP הוא פורמט שיוצר דפים רזים המיועדים למובייל ויכולים להיטען מהשרתים של גוגל. התוסף הרשמי של "פרויקט AMP" (שבחלקו מקודם על ידי גוגל) מאפשר לכם להטמיע AMP באתר ולקבל סימון מיוחד בתוצאות של גוגל. חשוב לציין שבגלל שמדובר בקוד רזה יותר, כרגע לא כל האתרים יכולים להשתמש בו באותה האפקטיביות.

לדוגמה, אם אתם עושים שימוש נרחב באלמנטור, יכול להיות שחלק מהעמודים לא יתאימו או ייטענו בגרסה מתאימה למובייל (רספונסיבית), אך לא כזו שעושה שימוש מלא ב-AMP.

4. WP Rocket

Wp Rocket משתייך למשפחה של תוספי הקאש (מטמון): כלומר, הוא משתמש בדרכים שונות כדי להאיץ את הטעינה של אתר אצל המשתמש. לדוגמה, הוא יכול לקחת עמודים שכבר עובדו על ידי השרת ולשלוח אותם כקוד HTML מוכן.

מלבד זאת הוא מסוגל לטעון תוכן או סקריפטים שונים רק כאשר המשתמש מגיע אל החלקים הרלוונטיים בתוך העמוד (Lazy Load), מה שיכול להיות מאוד אפקטיבי עבור אתרי אי-קומרס למשל.

יכולת משמעותית נוספת של WP Rocket הוא חיבור עם שרתי CDN. שירות CDN כגון הרשת של Cloudflare הם שרתים מיוחדים ששומרים העתקים של תוכן האתר ומפיצים אותו דרך השרת הקרוב ביותר למיקום של המשתמש. CDN הוא הכרחי לאתרים שמשרתים גולשים מכל העולם, אך כיום הוא גם עשוי להיות רלוונטי ל-SEO. הסיבה היא שגוגל עשוי לבדוק את מהירות האתר שלכם מכל מיני שרתים בעולם ולא בהכרח רק מהשרתים שלו בישראל

5. זיהוי קישורים שבורים

זיהוי קישורים שבורים באופן ייסודי בדרך כלל מומלץ לעשות דרך תוכנות כמו Screaming Frog, אבל אם אתם רוצים לעבוד מהר יותר ספציפית על וורדפרס, גם כאן יש תוספים יעודים. למשל, Broken Link Checker הוא תוסף נוח מאוד: ברגע שהוא מזהה קישור שבור, הוא ייתן לכם להחליט מה לעשות אתו:

  • לערוך את הקישור הקיים
  • לבטל את הקישור ולהשאיר את האנקור טקסט
  • לבדוק אותו שוב לאחר שתיקנתם אותו

חשוב : על פי הבדיקה שלנו הוא לא מזהה שגיאות אחרות מלבד החזרת קוד שגיאה 404. המשמעות היא שאם יש לכם בעיות אחרות כמו למשל עמודים שאין אליהם גישה בגלל כל מיני הרשאות שלא מוגדרות נכון, תצטרכו כאמור להשתמש בכלים מתקדמים יותר.

6. Link Whisper

ואם כבר דיברנו על קישורים, אי אפשר שלא לדבר על קישורים פנימיים: על פי כל הסימנים יש להם עדיין חשיבות עצומה, אך רובינו מתעצלים לטפל בהם. Link Whisper הוא אחד התוספים החזקים ביותר בתחום ומלבד יצירה של קישורים פנימיים באופן מרוכז, גם ייתן לכם המלצות לגבי קישורים שיכולים לתרום לכם על סמך ניתוח מילות המפתח בעמוד. הוא עובד מצוין גם בעברית.

בתור בונוס, הוא יכול גם לתת לכם רשימה של פוסטים שלא מקושרים משום מקום אחר (תכונה שגם קיימת בגרסת הפרימיום של יוסט). החיסרון המרכזי שלו הוא המחיר: 77$ לשנה עבור אתר בודד הוא סכום לא מבוטל, אבל בכמויות גדולות, המחיר כבר יותר סביר (167$ לעד עשרה אתרים). כאן יש סרטון שמסביר איך הוא עובד.

7. WordFence

וורדפנס הוא תוסף אבטחה שיוצר שכבת הגנה נוספת על האתר שלכם בדמות חומת אש ומתריע בכל פעם שהוא מזהה פעילות חשודה כמו למשל כניסה ממכשיר חדש. מלבד זאת, הוא מסוגל לסרוק את האתר סריקת עומק ולבדוק אילו תוספים ואילו תבניות זקוקות לעדכון. אם במהלך הבדיקה הוא יזהה קישור שמפנה למקור מסוכן, הוא יתריע גם עליו. כמו כן, ניתן לחסום באמצעותו בקלות תנועה ממדינות מסוימת או מרחבי IP מסוימים ולראות פרטים נוספים על כל משתמש שנכנס (ולא רק כתובת IP כמו ב-Analytics). תוסף Firewall נוסף שמומלץ עבור וורדפרס הוא התוסף של Sucuri.

8. כיווץ תמונות

תמונות יכולות לזלול חלק גדול מהאחסון של האתר ובעיקר של נפח התנועה תוך כדי שהן מאיטות אותו באופן משמעותי. הרבה משתמשים לא מודעים לכך ומעלים לאתר תמונות גדולות יחסית בנפח של מאות קילובייטים (לא אופטימלי עבור רשתות סלולריות). על מנת לבצע אופטימיזציה מלאה לתמונות יש קודם כל להסיר מהן חלקים שאנחנו לא רואים ומידע מיותר, ולאחר מכן להיפטר מגרסאות גדולות במיוחד (מבחינת רזולוציה) שאין להן שימוש באתר. זאת אפשר לעשות באמצעות שני כלים עיקרים: TinyPNG ו/או תוספי אופטימיזציה אחרים לתמונות.

TinyPNG

מדובר באתר ידוע שמאפשר לכם לכווץ את הגודל של תמונות קיימות מבלי לאבד את האיכות שלהן. הוא אפקטיבי במיוחד עבור פורמט PNG. מלבד תוסף קיים שמכווץ עד 100 תמונות בחודש (כולל גרסאות מוקטנות שוורדפרס יוצרת בעצמה), יש גם Widget שיאפשר לכם לכווץ תמונות על המחשב בגרירת קובץ פשוטה בלי מגבלות או שימוש בפוטושופ: הוא נקרא tinyPNG.app ודורש מפתח מהאתר הרשמי של TinyPNG. כך אתם יכולים למעשה להעלות קובץ שכבר עבר אופטימיזציה לוורדפרס.  אנחנו ממליצים לשים אליו קיצור דרך בשורת המשימות.

תוספי אופטימיזציה ייעודים לתמונות

תוספי אופטימיזציה בדרך כלל דואגים להיפטר מתמונות בגדלים לא אופטימליים על ידי הגבלת רזולוציה או מבצעים כיווץ מראש בסגנון TinyPNG. אחד התוספים היותר חביבים הוא Imagify שיכול לכווץ משהו כמו 200 תמונות בחודש בגרסה החופשית, וזה כבר לא מעט. בנוסף לכל אלו, הוא גם יוצר גרסאות webP של התמונות. אלו הן גרסאות מיוחדות לווב שיכולות לעבוד כמעט בכל דפדפן. החיסרון של פורמט WebP נעוץ בכך שאינו נתמך בחלונות בלי התקנת אפליקציה / תונה וגם לא בהתקנות "ונילה" של וורדפרס, כך שאתם עדיין חייבים לשמור את הקובץ המקורי בשרת שלכם.

10. הפניות

הפניות, ובעיקר הפניות מסוג 301 יכולות להיות שימושיות אם אתם צריכים להעביר דף ישן לדף חדש או אפילו להחליף בין דומיינים. אחד התוספים השימושיים ביותר נקרא פשוט Redirection. הוא מאפשר לכם לבצע הפניה ספציפית או הפניה על פי חוקיות מסוימת. הוא יכול גם לזהות קישורים שבורים, אבל צריך להיזהר עם האופציה הזו מכיוון שהוא סורק את כל קבצי ההפעלה של וורדפרס והתוספים ולכן יכול לדווח על קישורים שבורים שגוגל והגולשים בכלל לא רואים.

11. Really Simple SSL

מדובר בתוסף שמבצע אבטחה אוטומטית של האתר לאחר שאתם מספקים לו תעודות אבטחה חינמיות או כזו שרכשתם בכסף. הוא גם יבצע הפניות אוטומטיות מהגרסה הלא בטוחה (HTTP) לגרסה הבטוחה (HTTPS). שימו לב שעדיין תצטרכו לבצע אימות של גרסת ה-SSL בתוך ה-Search Console.

ועוד דבר: חלק מהשרתים יכולים לקבל תעודת אבטחה חינמית מסוג SSL באופן אוטומטי (כגון Let’s Encrypt) ללא שימוש בתוסף דרך פאנל הניהול (למשל, DirectAdmin) , אם כי עדיין תצטרכו לטפל בדרך כלל בעניין ההפניות בעצמכם.

12. בונוס: אל תשכחו להפעיל את Askimet

Askimet הוא תוסף לסינון ספאם שמגיע עם כל התקנה חדשה של וורדפרס, אבל לא כולם יודעים שצריך להפעיל אותו עם מפתח! כל עוד לא תתקינו בו מפתח, הוא יהיה מוגבל ביותר והאתר שלכם עשוי יהיה להתמלא בספאם. משהו שגוגל ממש לא אוהב…

לכן, הדבר הראשון שרצוי לעשות לאחר כל התקנה חדשה זה להפעיל אותו. הוא בחינם לאתרים פרטיים ועולה 5$ עבור אתרים מסחריים (נגלה לכם בסוד שאף אחד לא באמת בודק את זה…).

סיכום

ישנם הרבה תוספים מומלצים לוורדפרס, ולכן ניסינו לסכם לכם רשימה של תוספים מומלצים שיעשו לכם חיים הרבה יותר קלים ויעזרו לכם לפתור בעיות שיש לכם באתר שלכם. ככל שהאתר שלכם יהיה עם פחות בעיות ככה תוכלו להתקם יותר בקלות בגוגל

על הכותב

יוסי כהן, מייסד ובעלים של חברת אקסטרה דיגיטל.

אקסטרה דיגיטל הינה סוכנות דיגיטל מהמובילות והותיקות בארץ, נוסדה בשנת 2006 ומאז מספקת שירותי שיווק באינטרנט, קידום אתרים, ופתרונות דיגיטל מתקדמים במקצועיות ויסודיות רבה.

יוסי כהן

מדריכים נוספים