איך לבנות אתר לבד מבלי להיות מתכנת

בעבר הרחוק זה היה ממש מסובך לבנות אתר, בשביל לבנות אתר היה צורך לדעת קוד HTML ו-CSS והיה צריך להבין איך שרת האחסון עובד ואיך מעלים את הקבצים לאתר. רמת המורכבות הזאת גרמה להרבה אנשים להירתע מהתחום של בניית אתרים וחסמי הכניסה היו גבוהים פי כמה וכמה מחסמי הכניסה שיש לנו היום. היום לעומת זאת באמצעות מערכות פשוטות כמו וורדפרס ו-Wix אפשר לבנות אתרים גם מבלי להיות ומתכנת ומבלי הצורך לדעת אפילו שורת קוד אחת. היום אנחנו נתמקד בכלים ובמערכות המומלצות ביותר על מנת שנוכל למצוא את הדרך הקלה ביותר שבאמצעותה תוכלו לבנות אתרים בחינם.

וורדפרס (WordPress) - המערכת המובילה בעולם לבניית אתרים

אם לא שמעתם את השם וורדפרס אז אתם כנראה חיים בתוך מערה. בעת פרסום המאמר הזה למעלה מ-40% מכל האתרים בעולם בנויים באמצעות המערכת הנפלאה של וורדפרס (והאחוז הזה רק הולך ועולה). בשפה פשוטה זה אומר ש-1 מכל 3 אתרים שנבנו בכל העולם נבנו באמצעות וורדפרס. זה פשוט נתון מטורף. המערכת של וורדפרס הצליחה להשתלט על כמעט כל השוק של בניית אתרים בעולם. יש כמה סיבות טובות לכך שהמערכת פופולרית והראשונה היא העובדה שמדובר על מערכת שניתן להוריד ולהשתמש בה בחינם. שמעתם נכון, אפשר להוריד את המערכת בחינם, להתקין אותה בשרת האחסון, ולעשות בה כל מה שאתם רק רוצים. בעבר המערכת הייתה מיועדת בעיקר לבלוגים אבל היום אפשר לבנות איתה כמעט כל סוג אתר: מפורטלים שלמים, לחנויות אינטרנטיות, פורומים, בלוגים ועוד. את הכל אפשר לבנות באמצעות וורדפרס וממש בקלות.

הכירו את וורדפרס

אלמנטור (Elementor) - לא צריך לדעת אפילו שורת קוד אחת

החלק המעניין בוורדפרס הוא שיש עשרות אלפי תוספים שאפשר להוריד ויאפשרו לבנות את האתר באופן ממש פשוט וקל. אחד התוספים המובילים הוא התוסף של אלמנטור, והחלק המיוחד בתוסף הזה הוא שניתן לבנות באמצעותו אתרים באופן מאוד אינטואיטיבי וכמעט ואין עקומת למידה בכלל. כל מה שצריך לעשות זה להיכנס לעמוד עריכה באלמנטור, לבנות את האזור שאתם רוצים או פשוט לערוך אותו אם מדובר בתבנית קיימת. בתמונה מתחת אפשר לראות איך נראה אזור עריכה באלמנטור. כל מה שצריך לעשות זה לגרור ווידג'ט מהתפריט הימני אל העמוד והוא מתווסף לאתר. בשביל לערוך את הטקסט או התמונה פשוט לוחצים על הטקסט ומשנים אותו כמו שעורכים קובץ וורד.

אלמנטור1

הקלות הזאת שנוצרה לאחר שאלמנטור נכנסו לעולם מאפשר לכל אדם יצירתי לממש את החלומות שלו באתר גם מבלי הבנה בתחום של בניית אתרים

לימוד בניית אתרים - איך עושים את זה?

לאחר שהצלחנו להבין שהדרך הטובה ביותר לבנות אתר היא באמצעות וורדפרס ואלמנטור אז הדבר הבא שנותר לנו לעשות זה להבין איך ללמוד לבנות אתר לבד וכמה זמן זה לוקח. היום החלק המשמח הוא שלא צריך ללמוד במשך שנים רק בשביל לבנות אתר, למעשה ממש פשוט ואפשר ללמוד ולבנות אתר בפחות מכמה שעות. יש הרבה סרטונים ביוטיוב שיאפשרו לכם ללמוד איך לבנות אתר בחינם והיום אפשר אפילו למצוא קורס בניית אתרים בחינם. בחלק מהמקרים אם יש לכם מספיק רקע טכני והבנה בעולמות האלו זה יספיק לצפות בקורסים חינמיים מהסוג הזה ותוכלו לבנות אתר מתבנית מוכנה בכמה שעות בודדות. למי שירצה ללמוד את התחום של בניית אתרים באופן יותר מקצועי אז בדרך כלל יהיה צורך ללמוד את התחום באופן רציני ובמרבית המקרים קורס בחינם או סרטונים ביוטיוב לא יספיקו. ברגע שהרעיון הוא להיכנס לתחום של בניית אתרים באופן רציני ובמטרה להיות בונה אתרים מקצועי אז הנתיב שלכם יוביל אתכם ללימוד בניית אתרים מקורס בתשלום או במכללה.

האם אפשר באמת לבנות אתר בחינם?

כן, אפשר לבנות אתר בחינם אבל יש עלויות תחזוקה לאתר בשביל שניתן יהיה להשאיר אותו באוויר אז זה כנראה יעלה לכם כמה גרושים (סדר גודל של כמה מאות שקלים בכל שנה). המערכת של וורדפרס היא מערכת חינמית ואפשר לעשות איתה הכל. אין צורך להשקיע אפילו שקל אחד בשביל המערכת והיא הבסיס שלכם לבנייה של האתר.

גם לתוסף של אלמנטור יש גרסה חינמית שאפשר להשתמש בה ובמרבית המקרים היא תספיק עבורכם בשביל לבנות אתר ברמה גבוהה. אבל זה לא מספיק בשביל לעלות אתר לאוויר ובדרך כלל בשביל לעשות את זה באופן תקני ונכון יהיה צורך להשקיע כמה גרושים בתהליך ומדובר על עלות מחזורית שיהיה צורך לשלם בדרך כלל כל שנה. מעבר למה שבחינם בתהליך של בניית אתר במרבית המקרים יהיו לכם עלויות שאתם תצטרכו לשלם על מנת להעלות אתר לאוויר.

  • דומיין לאתר – לכל אתר יש כתובת שאנחנו מכניסים בדפדפן על מנת להגיע אל האתר (לדוגמא easycloud.co.il). יש דומיינים עם סיומות של חו"ל כמו: com, net וכו'. הדומיין שבדרך כלל משתמשים בו עבור אתרים בארץ הוא דומיין עם סיומת co.il. מדובר כאן על עלות יחסית נמוכה של בין 55 ל-90 ש"ח לשנה כאשר מדובר על דומיין מהארץ.

  • אחסון לאתר – העלות השנייה שצריך להכיר היא העלות של אחסון לאתר. לכל אתר יש קבצים פיזיים ועל מנת שהאתר יהיה פעיל יש צורך להעלות את הקבצים האלו אל שרת אחסון. כשהגולש מכניס את כתובת האתר לדפדפן האתר נטען באופן מעשי מתוך שרת האחסון ולכן אי אפשר לבנות אתר ולהעלות אותו לאוויר מבלי שיש שרת אחסון. כאן המחירים יכולים להיות יותר דינמיים והמחיר יכול להתחיל מאזורים של 200 ש"ח לשנה ולהגיע לאזורים של 1,000+ לשנה. בחלק מחברות האחסון מדובר על מודל של תשלום חודשי עבור חבילת האחסון ובחלק על תשלום שנתי. האחסון לאתר הוא כנראה אחד הפרמטרים הכי חשובים ובחירה של אחסון לא איכותי עשויה לגרום לכך שיהיו בעיות עם האתר ולכך שהאתר ייטען בצורה איטית ולכן חשוב להשקיע באחסון איכותי.

  • אלמנטור פרו – אז הבנו שלאלמנטור (Elementor) יש גרסה חינמית ואם אתם ממש נמצאים במצב תפרן אז אפשר להסתדר עם הגרסה החינמית. לתוסף יש גם גרסת פרו והיא תאפשר לכם לבנות את האתר באופן יותר פשוט ותאפשר לכם גם להוסיף כל מיני פיצרים מתקדמים כמו: סליידר, טפסי יצירת קשר, קרוסלת תמונות, כפתורי רשתות חברתיות, פופאפים ועוד. נכון להיום המחיר של רישיון לתוסף של אלמנטור לאתר אחד הוא 200 ש"ח. המחירים האלו השתנו כמה פעמים בעבר והם עשויים להשתנות פעמים נוספות גם בעתיד. חשוב לציין שמדובר על עלות רישיון לשנה ובשביל לאפשר עבודה עם כל הפיצ'רים השונים יהיה צורך לחדש את הרישיון בכל שנה מחדש. במידה ויש לכם יותר מאתר אחד קיימת גם אפשרות לרכוש את הרישיון ליותר מאתר אחד ושם העלות היחסית של הרישיון לאתר היא נמוכה יותר בהתאם לכמות האתרים והחבילות שאלמנטור מציעים.

אלמנטור פרו

בניית אתר לבד? האם זה רעיון טוב?

בנקודה הזאת זה כבר אמור להיות מובן שאפשר לבנות אתר לבד ובעלויות ממש נמוכות, כמה מאות שקלים בכל שנה רק לתחזוקה ואחסון. השאלה האחרונה שאנחנו צריכים להבין ולענות עליה היא האם זה רעיון טוב לבנות אתר לבד או האם עדיף להשתמש בבעל מקצוע לביצוע העבודה? בואו נהיה כנים, היכולת שלכם לבנות אתר לבד לא תהיה באותה רמה של היכולות שיש לבונה אתרים מקצועי ולכן אם יש לכם את היכולת להרשות לשלם לבונה אתרים שיעשה את העבודה עבורכם זה בדרך כלל יהיה רעיון טוב יותר.

סיכום

אם מדובר בעסק חדש ואין לכם את התקציב הנדרש לבנות אתר בסיוע של בונה אתרים מנוסה אז היכולת לבנות אתר בעצמכם היא בהחלט אפשרית והיום זה הרבה יותר קל ממה שזה היה לפני עשור. גם כאן יש לכם כמה אופציות והשאלה היא מה הולכים להיות השימושים של האתר. במידה ומדובר על אתר תדמיתי אז כל מה שאתם צריכים לעשות זה לצפות בכמה סרטונים ביוטיוב, לבנות אתר מתבנית מוכנה עם כמה שינויים בסיסיים ואתם מסודרים. אם כל העסק שלכם מתבסס על האתר וכל התנועה מגיעה משם וכך גם אז זה יהיה מאוד מומלץ ללמוד את התחום באופן מקצועי. היום הרבה יותר פשוט ללמוד בניית אתרים ויש כמות גדולה של קורסים אונליין ואפילו מכללות שמציעות לימודים של התחום באופן פרונטלי.

על הכותב

יוחאי ירמיהו, עוסק בתחום של פיתוח אתרים ועיצוב גרפי כבר למעלה מ-15 שנה והבעלים של YYDevelopment. נינג'ה מומחה לוורדפרס, מפתח תוספים ותבניות בהתאמה אישית ומרצה בקורס וורדפרס Expert קורס בניית אתרים המקיף ביותר בישראל ללימוד בניית אתרים בוורדפרס.

מדריכים נוספים